
161

Copyright © 2020, IGI Global. Copying or distributing in print or electronic forms without written permission of IGI Global is prohibited.

Chapter  9

DOI: 10.4018/978-1-7998-3270-6.ch009

ABSTRACT

Bangladesh noticed a boom of private television channels in 2001 when the Bangladesh Nationalist 
Party (BNP) government gave 10 private TV licenses to its cronies, brushing aside all rules and regula-
tions. Private TV owners are present or former members of Parliaments (MPs), ministers, and the ruling 
party’s leaders and cronies. They were imprisoned with heavy corruption charges during the period of 
the army-backed caretaker government. Then, Sheikh Hasina committed to bringing private television 
channels under strict rules and regulations. The Bangladesh Awami League (AL) formed the govern-
ment in 2009 under the leadership of Sheikh Hasina and started to give private TV channel licenses to 
its cronies. The private TV boom is very much political and an easy way to convert the black money of 
the country’s crony capitalists into white. This chapter concentrates on the very symbiotic relationship 
between crony capitalism and the private TV boom in Bangladesh and its critical political economy.

INTRODUCTION

Private television channels in Bangladesh have become one of the strong political tools for all ruling 
parties (both the past ruling party and present one) in today’s Bangladesh since 2001. Political media 
hegemony of the ruling party is vividly noticed in the private television sector in Bangladesh society. After 
the fall of General H. M. Ershad’s nine-year autocratic regime through people’s upsurge in December 
1990 democracy was restored in the country. A boom was noticed in the print media sector in the 1990s. 

Political Economy of the 
Relationship Between 

Crony Capitalism and the 
Private Television Channel 

Boom in Bangladesh
Abdur Razzaque Khan

University of Dhaka, Bangladesh



162

Political Economy of the Relationship Between Crony Capitalism and the Private Television Channel Boom
﻿

It was a new trend in the country’s media sector. Different business groups brought out at least a daily 
newspaper apart from other business outlets. Business people began to think of media business largely 
because of their political greed and interest as well. Sheikh Hasina permitted private television channels 
during her first regime from 1996 to 2001. Hasina government allowed three private TV channels ATN 
Bangla, Channel-I and ETV—in 1997, 1999 and 2000, respectively. That was the beginning of private 
television chapter in the country‘s media history.

The four-party alliance government led by BNP behaved in an undemocratic and anarchic way in 
giving licenses to private television operators from 2001 to 2006. No rules and regulations were followed 
at all. The only criterion was to get a private television license is to be Bangladesh Nationalist Party 
(BNP) MP or minister or their party men or relatives or somehow related to the BNP politics. Ten private 
satellite television channel licenses were given to all the front rank BNP leaders and their party men 
(Khan, 2007). More interesting is that when Bangladesh Awami League (AL) along with its 14 parties 
grand alliance came to power with a landslide victory having the two-third majority in the parliament in 
2008 it repeated the same political formula in giving private television licenses to another 12 operators, 
all their party men or cronies. The private television channels in Bangladesh are wrapped up with the 
ruling party’s power and political tricks. Whoever comes to power gives licenses to its party colleagues 
invading all rules and regulations. The ruling party thinks that in this way they can manufacture people’s 
consent and earn support in favor of their politics and rule.

At present, there are 30 private satellite TV channels in Bangladesh. All these channels are owned by 
the country’s well-known businessmen and political figures. Most of their political inclination is towards 
the two big political parties –Awami League (AL) and Bangladesh Nationalist Party (BNP). Most of the 
owners are present and former ministers and members of parliament (MPs) of both parties. If not they 
are somehow attached to the two political parties. There is a direct and strong relationship between the 
ruling party’s power practice and private televisions in the country. The owners are the political and 
business elites of the dominant class in society. The discourse of these private television channels is 
highly pro-market and free economy and city-centric. All these channels are operating within the frame 
of corporate journalism. (Haider, 2007; Haq, 2011a, 2011b; Rahman, 2009; Rahman, 2012).

The common people depend on the private satellite television channels for news and entertainment 
programs rather than state control terrestrial channel Bangladesh Television (BTV). It is an open secret 
that BTV always acts as the mouthpiece of the government. There is no place for the opposition voices. 
The availability of international and local satellite channels and their diversified programs have reduced 
the number of viewers of the state-run BTV from 98 per net to 83 percent in the last five years (Hasan, 
2010). All these private channels have crossed the Bangladesh territories in their transmission. They 
transmit their programs to most of the countries abroad where Bangladeshi communities and diasporas 
live in (Khan, 2007). As Khan continues:

As for the commercial television channels, they are owned and run by big business magnates, powerful 
political elites and influential media barons within the corporate structure of private limited companies 
incorporated under the Bangladesh Companies Act 1994. The articles of private companies limit the 
number of their members to 50, the minimum being two; restrict the free transfer of shares; prohibit 
any invitation to the public to subscribe for their shares, and prevent their shares from being quoted 
on the stock exchanges operating in the country. As most of these television companies are owned by 
single majority stakeholders or controlling interest holders, their management style tends to be highly 
individualistic (Khan, 2007, p. 128).



 

 

18 more pages are available in the full version of this document, which may

be purchased using the "Add to Cart" button on the publisher's webpage:

www.igi-global.com/chapter/political-economy-of-the-relationship-between-

crony-capitalism-and-the-private-television-channel-boom-in-

bangladesh/252743

Related Content

Online Political Marketing: The Use of Facebook in the 2010 Greek Municipal Elections
Georgios Lappas, Prodromos Yannas, Amalia Triantafillidouand Alexandros Kleftodimos (2014). Political

Campaigning in the Information Age (pp. 110-127).

www.irma-international.org/chapter/online-political-marketing/109116

Protests, Social Movements and Media Legislation in Mexico 2012-2014
Tonatiuh Lay (2017). Online Communities as Agents of Change and Social Movements (pp. 116-136).

www.irma-international.org/chapter/protests-social-movements-and-media-legislation-in-mexico-2012-2014/180393

Identifying Forward and Backward Linkages From China's Infrastructure Investment in Africa
Ehizuelen Michael Mitchell Omoruyi (2021). Journal of Comparative Asian Development (pp. 1-31).

www.irma-international.org/article/identifying-forward-and-backward-linkages-from-chinas-infrastructure-investment-in-

africa/272582

Harnessing the Demographic Dividend in Africa Through Lessons From East Asia's Experience
Ehizuelen Michael Mitchell Omoruyi (2021). Journal of Comparative Asian Development (pp. 1-38).

www.irma-international.org/article/harnessing-the-demographic-dividend-in-africa-through-lessons-from-east-asias-

experience/279130

The Opportunities and Challenges of using Email for Political Communication in Authoritarian

States: A Case of Zimbabwe's Media Monitoring Project
Sam Takavarasha, Jr.and Eldred Masunungure (2014). Handbook of Research on Political Activism in the

Information Age (pp. 147-165).

www.irma-international.org/chapter/the-opportunities-and-challenges-of-using-email-for-political-communication-in-

authoritarian-states/110676

http://www.igi-global.com/chapter/political-economy-of-the-relationship-between-crony-capitalism-and-the-private-television-channel-boom-in-bangladesh/252743
http://www.igi-global.com/chapter/political-economy-of-the-relationship-between-crony-capitalism-and-the-private-television-channel-boom-in-bangladesh/252743
http://www.igi-global.com/chapter/political-economy-of-the-relationship-between-crony-capitalism-and-the-private-television-channel-boom-in-bangladesh/252743
http://www.irma-international.org/chapter/online-political-marketing/109116
http://www.irma-international.org/chapter/protests-social-movements-and-media-legislation-in-mexico-2012-2014/180393
http://www.irma-international.org/article/identifying-forward-and-backward-linkages-from-chinas-infrastructure-investment-in-africa/272582
http://www.irma-international.org/article/identifying-forward-and-backward-linkages-from-chinas-infrastructure-investment-in-africa/272582
http://www.irma-international.org/article/harnessing-the-demographic-dividend-in-africa-through-lessons-from-east-asias-experience/279130
http://www.irma-international.org/article/harnessing-the-demographic-dividend-in-africa-through-lessons-from-east-asias-experience/279130
http://www.irma-international.org/chapter/the-opportunities-and-challenges-of-using-email-for-political-communication-in-authoritarian-states/110676
http://www.irma-international.org/chapter/the-opportunities-and-challenges-of-using-email-for-political-communication-in-authoritarian-states/110676

